Hvad er grunden til fald i besøgstallet på blogs?
Jeg har haft denne blog siden februar 2008, så det vil sige at dette er mit første årsskifte på bloggen. Jeg kører selvfølgelig statistik på det hele, og bruger både FeedBurner, Google Analytics og Icerocket til at få et indblik i hvad der sker her.
Men her i december synes jeg at have set et fald i besøgstallet her på bloggen. Faktisk et fald på ca. 40-65%, på de dage hvor besøgstallet som regel er højest (når der skrives et nyt indlæg, eller nyheden kommer på forsiden af aNyhed, link fra ekstrabladet.dk o.l.).
Det kan der selvfølgelig være mange grunde til. Rigtig mange. Jeg har gået og spekuleret lidt over hvad der kan være sket og er kommet frem til et par grunde der kunne være årsagen:
- December: Folk går på juleferie, bliver stressede over alt julehalløjet, og bruger mere tid ude i butikkerne og hos familien end normalt = mindre tid til blogs osv.
- Forringet kvalitet af indlæg: Nogle synes måske at mine indlæg har været i forringet kvalitet, i forhold til tidligere, og har ikke gidet at læse dem?
- Installation af WordPress 2.7: Da jeg installerede WordPress 2.7 kunne jeg se at mit RSS-Feed ikke blev genereret på helt samme måde som tidligere. For før i tiden blev der kun vist de første par linjer af et indlæg, og så blev abonnenterne nødt til at klikke sig ind på min blog for at læse resten. Nu vises hele indlægget i feed’et så man kan faktisk bare læse indlæggene i sin RSS-reader, hvilket resulterer i at knap så mange klikker sig ind på selv indlægget.
- Fejl/ændring i FeedBurner: En anden ting som jeg har tænkt lidt over er, om FeedBurner er begyndt at registrere ”en besøgende” på en anden måde. Altså om der er kommet nye metoder eller andet som gør at der måske kan være sket et fald i mine statistikker. Jeg tror ikke helt selv på den her, men man ved jo aldrig 😀
Der kan nok findes flere årsager til det nedadgående besøgstal, men som sagt har jeg jo ikke noget at sammenligne med, så jeg ved ikke om det er et generelt fald, eller om jeg bare har været uheldig eller ikke fået skrevet så gode indlæg.
Har andre oplevet noget lignende, eller har i mere erfarne folk noget at sammenligne med som i har lyst til at dele?
Jeg kunne se fald direkte relateret til datoer og begivenheder.
lars.h | 6. januar 2009 | 12:43Jeg kunne se fald direkte relateret til datoer og begivenheder. F.eks. i Stein Bagger tiden, pressede det læsertallet ned med 50%, som igen steg efter den største buzz havde lagt sig.
Og så faldt tallene også 24.12 og 31.12.
Velkommen til, Lars. Tak fordi du delte dine erfaringer. Jeg kan
Kim Andersen | 6. januar 2009 | 12:59Velkommen til, Lars. Tak fordi du delte dine erfaringer.
Jeg kan også se det den 24. og den 31. hvor det er helt galt hehe 🙂
Havde helt perfekte dage med 20 besøgende den 24 og
Martin | 6. januar 2009 | 13:51Havde helt perfekte dage med 20 besøgende den 24 og 31 😀 men derudover har jeg i længere tids inaktivitet haft stabile besøg med en lille stigning på 8% i december – og nu ser det ud til at gå stærkt opad, så tror ikke det er en generel tendens.
Synes absolut heller ikke kvaliteten af dine indlæg er faldet.
Da jeg gik over fra at vise udsnit af mine indlæg i RSS mistede jeg en smule besøg, men ikke noget der ville kunne forklare 40-65% – tror nærmere mine tal lå omkring 5%
Held og lykke med at få gang i de besøgende
det kommer nok også rigtig rigtig meget an på hvad
lars.h | 6. januar 2009 | 14:55det kommer nok også rigtig rigtig meget an på hvad man kommunikerer ud.
Jeg skriver om musik, og her er mine peak tidspunkter i weekenderne og om aftenen. Mens jeg ofte ser hos f.eks. SEO-blogs, at peak tidspunkterne ligger mandag-fredag.
Det har jo noget at gøre med at SEO blogs ofte bliver læst af folk der til hverdag arbejder med SEO, mens musik er noget man bruger tid på i fritiden.
Det er naturligvis kontekstafhaengigt. Jeg har et par sider om
Kasper | 6. januar 2009 | 15:27Det er naturligvis kontekstafhaengigt. Jeg har et par sider om gastronomi, og de boomede kraftigt op mod baade jul (hjemmelavet roedkaal, var noget der virkelig rykkede) og nytaar — torskefilet og sennepssauce.
Ang. WP 2.7 — er der ikke muligt at saette den til at kun at vise en snippet fremfor hele indlaegget? Dels giver det faerre besoegende, men der er vel ogsaa en duplicate content-problematik, kunne jeg forestille mig, hvis hele indlaegget syndikeres ud til en lang raekke tjenester.
Men du skla i hvert fald have held og lykke med at vinde de besoegende tilbage!
De bedste hilsener
Kasper
Jeg har faktisk oplevet det modsatte, december har været den
Johnny Krogsgård | 6. januar 2009 | 16:08Jeg har faktisk oplevet det modsatte, december har været den bedste måned for min blog. Og det er selv om, at jeg ikke har skrevet særlig meget da jeg havde meget travlt i december…
personligt, så kan jeg godt have en tendens til bare
Michael Østergaard | 6. januar 2009 | 19:48personligt, så kan jeg godt have en tendens til bare at læse et indlæg i min RSS-reader. Meen man er jo nødt til at smutte forbi siden, hvis man vil smide en kommentar 🙂
@Martin: Det er faktisk ikke så ringe endda på de to
Kim Andersen | 6. januar 2009 | 20:16@Martin:
Det er faktisk ikke så ringe endda på de to dage, specielt ikke den 24. Der var mit besøgstal helt nede på 13 vist nok, så det var helt ude i hampen hehe 🙂
@Kasper og Lars H
Selvfølgelig har i ret i at det også afhænger af hvilket emne man skriver om. Helt enig der. Jeg kan også se at mine topdage er mandag-torsdag og fredag formiddag. Fra fredag eftermiddag til og med søndag, sker der ikke så meget, når folk holder weekend. Har lidt på fornemmelsen at mange af mine besøgende sidder og kigger med i arbejdstiden, nogle der kan genkende det? 😀
@Kasper:
Jeg ved ikke om man kan ændre visningen i WP 2.7, men jeg har lige tjekket mit eget feed, og nu vises der kun et lille uddrag. Mindre end der gjorde i den gamle version jeg havde installeret, så et eller andet må jeg have klikket på, er bare ikke lige sikker på hvad.
Så er der andre som ved hvor man kan bestemme om der skal vises et udsnit eller et helt indlæg i sit RSS-feed??
@Johnny:
Så må mange af de besøgende være kommet fra søgninger 🙂 Men fedt at høre at du har haft din bedste måned og at det går fremad med besøgtallet. Det er altid dejligt når man kan se en lille fremgang i de ting man bruger tid på 😀
@Michael:
Jeg kender godt selv det der, men jeg synes dog at jeg er rimelig god til at klikke mig ind alligevel. Måske for at lægge en kommentar, men også i lige så høj grad for at se om der er andre der har kommenteret indlægget, så det er sjældent at jeg IKKE klikker mig ind på et indlæg jeg finder interessant, selvom det hele står i feed’et 🙂
Jeg kan faktisk godt lide, hvis der står, hvor mange
Michael Østergaard | 6. januar 2009 | 20:20Jeg kan faktisk godt lide, hvis der står, hvor mange kommentare et indlæg har modtaget. Hvis der specielt er nogle kommentare, så er jeg absolut mere tilbøjelig til at klikke mig forbi.
Det fungerer specielt sådan de steder, hvor feedet kun indeholde selve teksten.
Antallet af subscribers i Feedburner kan i hvert fald ikke
Mikael Rieck | 6. januar 2009 | 21:57Antallet af subscribers i Feedburner kan i hvert fald ikke have noget med det faktiske antal besøgende at gøre. Så meget er helt sikkert. 🙂
Ellers er det jo altid svært at konkludere på den slags. Sjovt at I nævner den 24.12 og 31.12. Jeg har en anden blog om at binde slips og det sjove var at jeg 8 doblede mit antal besøgende juleaften og helt vildt gik det for sig da jeg nytårsaften yderligere 4 doblede antallet fra juleaften og 1. januar var der så stort set ingen besøgende 😀
Men det er squ heller ikke nemt at binde et
Michael Østergaard | 6. januar 2009 | 21:59Men det er squ heller ikke nemt at binde et slips
Tja... det var der i hvert fald 900 andre der
Mikael Rieck | 6. januar 2009 | 22:12Tja… det var der i hvert fald 900 andre der heller ikke syntes 🙂
@Mikael: Det var heller ikke så meget subscribers jeg tænkte på,
Kim Andersen | 6. januar 2009 | 23:14@Mikael:
Det var heller ikke så meget subscribers jeg tænkte på, men mere de “visitors” der bliver vist. Subscribers har faktisk forholdt sig på et fint niveau, og gået lidt op og ned som det gør sædvanligvis.
Vildt nok med din blog om slips, men når man tænker over det, så er det jo faktisk også lige “sæson” for det, de to dage 🙂
Tror du har ret i en blog som din bliver
Martin | 7. januar 2009 | 08:04Tror du har ret i en blog som din bliver surfet meget i arbejdstiden, det fleste indlæg er jo for mange arbejdsrelevante.
Hos mig selv ser jeg en klar forskel i hvilke blogindlæg der bliver besøgt hvornår. Fra 8-15:30 ca er der godt gang i de tekniske indlæg – fra 15:30 til 16:30 er der faktisk ikke gang i ret meget – og om aftenen er det så mine filmanmeldelser der hiver flest besøg.
Kan godt semin den 24. var super 😀 det var faktisk hele 21 besøg heh.
Vi havde også et fald på ca 50% på vores sites juleaften på arbejde – det må være noget med det der jule-halløj at gøre 😀
Jeg tror selv jeg skal til at rode lidt med hvordan mine RSS feeds vises, har allerede strippet alle billeder osv ud for at få folk til at clicke
Hej! Vi oplever en klar tendens på blogs og mange af
Rasmus Sørensen | 7. januar 2009 | 13:07Hej!
Vi oplever en klar tendens på blogs og mange af vores andre sites – nemlig at trafikken i december falder ret kraftigt – selvfølgelig afhængigt af emnet, men kommer stærkere tilbge i januar. Når jeg kigger på flere års statistik på mange sites er det absolut det billede , der tegner sig. Heldigvis, vil folk hellere julehygge med familien en drøne rundt på nettet. Det er fint – bare de kommer tilbage med dobbelt styrke i januar, og det ser vi en klar tendens til.
Ja okay hvis de kommer tilbage med dobbelt styrke i
Kim Andersen | 7. januar 2009 | 13:18Ja okay hvis de kommer tilbage med dobbelt styrke i januar så er det jo faktisk ikke helt så ringe endda 😀
Jeg har hvert eneste år oplevet et kraftigt fald i
Ruben | 10. januar 2009 | 09:44Jeg har hvert eneste år oplevet et kraftigt fald i december og en kraftig stigning i januar. Det svarer fint til min egen surfingaktivitet, så hvis man ikke har en højtidsrelateret side, er det du oplever nok helt normalt.
Jamen Kim, for pokker da. Det er jo her, du
Vadskær | 11. januar 2009 | 20:12Jamen Kim, for pokker da. Det er jo her, du skal gribe fat i din Google Analytics og se, hvor præcis faldet er. Søgemaskiner, henvisninger eller direkte… Det må kunne give dig et praj.
Men generelt oplever jeg også et fald i besøgende i december. Og som der siges, så kommer de igen for fuld styrke i januar.
@Vadskær: Du har helt ret. Jeg tror måske der kommer lidt
Kim Andersen | 11. januar 2009 | 23:56@Vadskær:
Du har helt ret. Jeg tror måske der kommer lidt tal på bordet i den nærmeste fremtid, hvor jeg kommer lidt mere ind på december måned og FeedBurner vs. Analytics vs. IceRocket. Går lidt med tanken, da der er nogle forskellige ting der ikke helt stemmer overens…
@Kim -- hvad er det, der ikke stemmer?
Kasper Bergholt | 12. januar 2009 | 21:36@Kim — hvad er det, der ikke stemmer?
@Kasper: Mine tal i de forskellige Analyse-værktøjer. Det kan selvfølgelig godt
Kim Andersen | 12. januar 2009 | 22:47@Kasper:
Mine tal i de forskellige Analyse-værktøjer.
Det kan selvfølgelig godt være at det er mig der ikke kan finde rundt i hvad forskellen er på visitor, visit, besøgende, unik besøgende, sidevisninger osv. osv. Men tror det ikke 🙂
[...] skrev i sidste uge en artikel om hvorfor besøgstallet
Google Analytics vs. FeedBurner vs. IceRocket | 13. januar 2009 | 18:16[…] skrev i sidste uge en artikel om hvorfor besøgstallet på blogs falder i december. En af grundene til faldet kunne være at der er sket en ændring eller en fejl eller […]
@Kim -- interessant. Jeg må over til din nye artikel
Kasper Bergholt | 13. januar 2009 | 19:38@Kim — interessant. Jeg må over til din nye artikel med det samme!
December = Juleferie = Fri fra arbejde = Færre dage
Morten | 15. januar 2009 | 22:20December = Juleferie = Fri fra arbejde = Færre dage med mulighed for “overspringshandlinger” på arbejdet = Mindre læsning af blogs
Det er i hvert fald min teori.