Hold styr på søgeordstæthed (Keyword density) – Keyword stuffing
Når man skal søgemaskineoptimere sin hjemmeside, er der utrolig mange ting man skal tage højde for. Og der findes tusindvis af hjemmesider, hvor man kan læse om søgemaskineoptimering, i daglig tale SEO. Det er jeg ikke en ekspert indenfor, men jeg er heller ikke helt på bar bund.
Hvis man skal skille sig ud fra mængden med et bestemt søgeord, skal dette søgeord selvfølgelig nævnes. Og det skal nævnes mange steder.
Det skal gerne stå i din titel (title-tag) på siden, i din beskrivelse (Meta-tag Description) af siden, i dine Meta keywords. Selvom Meta Keywords ikke rigtig har betydning for din placering på nuværende tidspunkt, er det smart nok at havde dem med alligevel, for man ved jo ikke om Google pludselig laver om på sine algoritmer. Derudover skal man nævne sit søgeord i selve indholdet på sitet. Og det må gerne nævnes mange gange, sammen med en masse andet tekst 🙂
Det er det som denne artikel skal handle om. Nemlig dine søgeord. For selvom dine søgeord skal nævnes flere gange i selve teksten på dit site, skal det ikke fylde mere end 4-5% af sidens samlede tekstindhold.
Hvis man kommer over de 4-5% kan googlebot finde på at blive mistænksom, og måske anse det for værende spam. Og hvis Google tror du spammer din side til, med et bestemt søgeord, for at komme højere op, så er det ikke positivt. Overforbrug af et søgeord på en side, omtales i øvrigt ofte som Keyword-Stuffing.
Hvis vi ser på en situation hvor du er ved at lave tekst til dit website, og gerne vil søgeoptimere siden på ordet “SEO”. Så laver du en fornuftig title (På max. 67 tegn!) hvori SEO indgår. Du nævner ordet i din description, og også i dine keywords. Så er du godt på vej. Derefter laver du en tekst hvor du skriver en masse ord, og deriblandt SEO flere steder. Nu kan du så tælle alle ordene vha. din finger på skærmen, eller i word. Dernæst kan du tælle hvor mange gange der står “SEO” og så dividere tallene op. Herefter får du din søgeordstæthed – din keyword density.
Men det er sku for besværligt.
Jeg fandt et smart værktøj på SEObook.com, som kan tælle dine ord for dig og fortælle om et bestemt ord, eller flere, går igen for mange gange. Værktøjet genererer faktisk en liste over samtlige ord, og viser så hvor ofte ordene fremkommer.
Keyword Density Analyzer Tool, som værktøjet hedder, kan findes på: http://tools.seobook.com/general/keyword-density/. Og er gratis at bruge.
Der findes andre gratis værktøjer til at måle søgeordstæthed, men mange er uoverskuelige, og der skal indstilles en masse ting før søgningen kan foretages. Men på SEObook.com, kan man vælge om Meta-description og Meta-Keywords skal medtages. Derudover kan man også vælge om der skal fravælges ord på under et bestemt antal tegn.
Alt i alt et godt hjælpeværktøj, som jeg kun kan anbefale.
Har du selv et andet lignende værktøj eller et bedre værktøj til at måle søgeordstæthed, så skriv endelig en kommentar, hvori du omtaler det. Eller har du gode eller dårlige erfaringer med Keyword Density Analyzer Tool, vil jeg gerne høre om det.
Lige linket igen: Keyword Density Analyzer Tool
Hold styr på søgeordstæthed (Keyword density) – Keyword stuffing |
www.anyhed.dk | 6. marts 2008 | 22:51Hold styr på søgeordstæthed (Keyword density) – Keyword stuffing | Design Creative…
Hold styr på din søgeordstæthed med et smart gratis værktøj. Undgå keyword stuffing, vha. Keyword Density Analyzer Tool fra SEObook.com. Gratis SEO værktøj……
[...] tekst de enkelte sider, med de søgeord som man
Hvad er søgemaskineoptimering? | Your Touch | 18. august 2008 | 01:09[…] tekst de enkelte sider, med de søgeord som man ønsker at ens hjemmeside skal findes på, dog uden keyword stuffing. (Overforbrug af søgeord i forhold til teksten. Søgeordene skal komme naturligt i […]
Hej Tak for linket. Jeg har en en side om Billig rejse
Finn Bennetsen | 11. september 2010 | 08:45Hej
Tak for linket.
Jeg har en en side om Billig rejse til Paris http://web4me.dk/billig-rejse-til-paris-for-to
Den vil Google bare ikke sluge.
Det tror jeg, efter at have læst din indlæg, skyldes at jeg har brugt Paris lidt for meget i artiklen 🙂
Nu vil jeg fjerne nogle nøgleord og se om Google ikke vil tage den til nåde
Du har en vigtig pointe og tak for linket til
Bonumtips.dk | 15. august 2011 | 15:56Du har en vigtig pointe og tak for linket til værktøjet..
Skriver man til brugeren i stedet for til søgemaskinerene, går man ikke helt galt i byen.
Derfor kan man jo godt vælge sine titler med omhu.
Tak for en fin artikel
Tak for din kommentar og for roserne. Ja, et godt
Kim Andersen | 16. august 2011 | 21:37Tak for din kommentar og for roserne. Ja, et godt udgangspunkt er at skrive til brugerne. Men som du siger, samtidig tænke lidt over hvilken titel man giver sine sider.