Guide til indgående links fra store nyhedssider
Denne artikel omhandler et emne som er meget vigtigt indenfor søgemaskineoptimering. Nemlig indgående links fra andre sider. Det er ikke altid lige let at skaffe indgående links, men nu er et par af de store nyhedssites, begyndt at “hjælpe”.
Jeg ved godt at jeg ikke er den første der skriver om dette emne, og mange mennesker kender allerede til det der står i denne artikel, men der er endnu flere som ikke gør. Måden hvorpå man kan få linkjuice fra et par af de store nyhedssites, er ved den såkaldte BlogSynergi, hvor de store sites, går ind og linker tilbage til de blogs som omtaler en af deres artikler.
Hvem er med på vognen?
Lige nu er der fire nyhedssites som er med på BlogSynergi-bølgen. Den 21. januar startede Information, med deres artikel: Senest bloggede artikler: links tilbage til blogosfæren. Dernæst fulgte Ekstra Bladet med, med deres artikel: Hvem taler om ekstrabladet.dk? den 24. januar, og Politikken fulgte med deres artikel: Politiken åbner for de danske blogs med, den 11. februar. Seneste skud på stammen er nyhedssitet for IT-Professionelle, Version2, som skrev deres artikel: Nu linker Version2 til hele blogosfæren den 22. februar. Der er dog forskel på hvilket site man får sit link ind på.
Politikken bruger den svenske blogsøgetjeneste Twingly, hvorimod de andre tre bruger den danske overskrift.dk.
Hvordan får jeg så mine links?
Det er meget simpelt. Man tilmelder sig overskrift.dk eller Twingly, afhængig af hvilket site man vil have sit link ind på, og derefter fungere det faktisk af sig selv. Det lyder let ik?
Der er selvfølgelig lige noget man skal gøre inden man får sit link ind på siderne. Man skriver en artikel på sin blog omkring et eller andet emne, og hvis så en af de fire sites har en relateret artikel, linker man til denne. Når man skriver sit blogindlæg på sin blog, bliver det sendt over til overskrift.dk eller Twingly, og her “scannes” det for links til en artikel på en af de fire sites. Hvis der findes et link, vil man blive nævnt i bunde af den artikel man har omtalt. Genialt og simpelt.
Er der forskel på de fire?
Ja, det er der. På Politikken, Ekstra Bladet og Information, får man sit link ind og ligge, men det betyder intet i SEO-sammenhæng da der er sat rel=”nofollow” på, eller lavet med JavaScript, så Google følger ikke dit link. Dog er der stor chance for at andre brugere og læsere af artiklerne ser dit link og følger det, så du får trafik.
På Version2, er der ikke sat Nofollow-tags på linkene (endnu ihvertfald), så her får du et vaske ægte link, fra et stort site, til dit site, og det betyder ikke kun trafik, men er også med til at skubbe dig højere op på Google.
Guide til indgående links fra store nyhedssider | Design Creative... Lær
www.anyhed.dk | 3. marts 2008 | 18:14Guide til indgående links fra store nyhedssider | Design Creative…
Lær hvordan du nemt og gratis, kan få indgående links fra Information, Ekstra Bladet, Politikken og Version2.
Godt for trafikken på din side, og for din placering på Google……
Interessant artikel, Kim. :) Jeg mener at have læst, at mængden
Niels Gamborg | 3. marts 2008 | 19:40Interessant artikel, Kim. 🙂
Jeg mener at have læst, at mængden af linkjuice er tæt forbundet med, hvor mange man er til at dele juicen. Så hvis f.eks. et dagblad med en pagerang på en 6-7 stykker på en side, på samme side linker til 100 andre websteder, vil linkjuicen blive tyndere end hvis du på en blogside med en page rank på 3 linker til 10 sider. Hvis det er tilfældet, er det dagbladet, der presser den tykkeste juice, på disse nye tiltag. 😉
Men jeg glæder til at høre en opfølgning på, om det måske giver nogle flere besøgende.
Nu har denne artikel været online i ca 21 timer,
Kim | 3. marts 2008 | 21:46Nu har denne artikel været online i ca 21 timer, og jeg har haft markant flere besøgende end jeg har normalt. Bl.a. har der været 8 besøgende fra overskrift.dk, 3 fra ekstrabladet.dk, 3 fra twingly.com, 1 fra politikken.dk og også 1 fra information.dk.
Når man tænker på at de nyheder som jeg har omtalt i denne artikel ikke er nye nyheder på de respektive sites, synes jeg det er meget godt gået på 21 timer. Så mere trafik har jeg helt sikkert fået.
Mht. om det er dagbladene der presser den tykkeste juice, kan du jo gøre ligesom Politikken, Information og EB, og sætte et rel=”nofollow” på dine links til dem, ligesom de gør på linkene til dig. Hvis det er det man har lyst til. Det har jeg dog ikke gjort i dette tilfælde.
Måske bør nævnes, at det kræver, man har et RSS-feed
Morten | 3. marts 2008 | 21:53Måske bør nævnes, at det kræver, man har et RSS-feed på sin blog og at man ikke benytter sig af “more”-funktionen (der i øvrigt også skulle sendes samme sted hen som Ruth Evens)
Hej Morten og velkommen til :) Og som du rigtig nok
Kim | 3. marts 2008 | 23:45Hej Morten og velkommen til 🙂
Og som du rigtig nok siger, så er det selvfølgelig bloggens RSS-feed man skal bruge når man tilmelder sig de to tjenester overskrift.dk og twingly.com. Men hvis man bruger WordPress, får man et RSS-feed automatisk. Jeg ved ikke med andre blogudbydere, da jeg kun har prøvet WordPress.
Mht. “more” funktionen hvad mener du så? Tror ikke lige jeg er helt med der? 🙂
Både Information og Ekstrabladet har fået proppet NOFOLLOW på, efter
Søren Sprogø | 7. marts 2008 | 16:47Både Information og Ekstrabladet har fået proppet på, efter jeg nævnte hvordan det kunne udnyttes på min blog (læs f.eks. Version2s respons her):
http://www.afdeling18.dk/blog/saadan-faar-du-link-juice-fra-version2.aspx
Det havde de ikke i starten. EB var hurtigt ude, mens Information tog næsten en måned.