AdWords pris. Hvad koster dine AdWords søgeord?
Denne artikel henvender sig mest til folk som overvejer at købe AdWords-kampagner, lige er startet på AdWords-kampagner, eller bare er interesserede i at se hvad deres foretrukne søgeord koster hvis de skal bruges som AdWords.
Inden man starter på AdWords skal man selvfølgelig vide hvad man vil findes på, og det er her denne artikel kommer ind i billedet.
Der findes nemlig et gratis værktøj fra Google, hvor man kan udregne klikprisen (CPC – Cost Per Click) for et givent ord. (Se forresten Lars Bachmann eller Rosenstand for “fremmedordbøger” inden for søgemaskineoptimering.)
Værktøjet findes på https://adwords.google.com/select/TrafficEstimatorSandbox. Det fungere på den måde, at man først indtaster de forskellige søgeord eller søgetermer man godt kunne tænke sig at få en pris på.
Dernæst skal man angive hvilken valuta der skal anvendes, og hvilke(t) land(e) og sprog man vil målrette sine AdWords annoncer imod. Man kan også indtaste om man har et dagligt budget hvis man vil det. Dette er dog frivilligt.
Så trykker man på knappen fortsæt og derefter udregnes der forskellige tal for dine søgeord/søgetermer. Ud fra hvert søgeord kommer der en gennemsnitlig klikpris, anslået annonceplads, anslåede klik pr. dag og anslået pris per dag.
I mit eksempel herunder har jeg søgt på ‘adwords’ og på ‘multimediedesigner’. Og som man kan se er der stor forskel på de to ord.
Der er meget dyrere at ligge iblandt de første 3 på ordet ‘adwords’ i forhold til ordet ‘multimediedesigner’. Og det er der en god grund til. For der er mange flere som gerne vil blive fundet på ‘adwords’ end der vil findes på ‘multimediedesigner’. Og så er det jo logikken omkring udbud og efterspørgsel. Jo flere købere der vil have samme vare, desto dyrere bliver varen. Simpel logik.
Jeg synes i hvert fald det er et smart stykke værktøj, og noget af det gode er, at man ikke skal være bruger, skrive nogen kode, eller noget maksimumbeløb.
Et lignende værktøj
Der findes også et lignende søgeordsværktøj fra Google på: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal. Her skal man dog indtaste et maksimumbeløb før man får en pris. Det smarte ved dette værktøj er, at det kan finde synonymer til det ord du har indtastet, og det kan hurtigt blive en kæmpe fordel, da der måske dukker ord op som du aldrig havde skænket en tanke.
Håber det kan bruges…
AdWords pris. Hvad koster dine AdWords søgeord? | Design Creative... Hvad
www.anyhed.dk | 26. marts 2008 | 09:56AdWords pris. Hvad koster dine AdWords søgeord? | Design Creative…
Hvad koster de ord som du gerne vil findes på i en AdWords kampagne?
Test det vha. et gratis værktøj fra Google. Læs her hvordan……
Utrolig smart værktøj, har stået for en adWords kampagne i
Thor | 28. marts 2008 | 13:32Utrolig smart værktøj, har stået for en adWords kampagne i noget tid og har ikke rigtig kunne finde nogen logik i hvordan de taksere de forskellige ord, så jeg skal da helt sikkert have prøvet de programmer af.
Godt at høre at du kan bruge artiklen til noget
Kim Andersen | 28. marts 2008 | 14:43Godt at høre at du kan bruge artiklen til noget Thor, og velkommen til 🙂
Held og lykke med din(e) AdWords kampagne(r) i fremtiden…
[...] Læs blogindlæg om beregning af priser på Google AdWords
Søge- og pengemaskinen Google | 7. august 2009 | 15:46[…] Læs blogindlæg om beregning af priser på Google AdWords « Tag et ord under vingerne […]