Track RSS og kommentarer på din WordPress blog i Google Analytics
Vil du gerne kunne holde styr på hvor mange af dine besøgende der klikker sig ind til dit RSS-feed i WordPress, så er her en glimrende mulighed med Google Analytics. Som nogle måske ved, kan man opsætte op til fire mål til sin Analytics konto.
Et mål er noget som du selv definerer, og kan være hvor mange af de besøgende der kommer til en checkout-process eksempelvis. Det kan altså være med til at give dig din konverteringsrate for et givent område af dit website. Man skal angive en ”opnået-mål”-URL (eksempelvis /gennemfoert-ordre.php eller /nyhedsbrev-tilmeldt.aspx osv.), som en bruger kun vil komme frem til når et mål er opnået.
Men hvad hvis man vil tracke noget som ikke fører brugeren hen på en bestemt side på ens website?
Det kan bl.a. være når en bruger skriver en kommentar på din WordPress blog, eller hvis en bruger klikker sig ind på dit RSS-feed som er tilmeldt Feedburner (hvilket vil sige at brugeren bliver ført til et andet domæne end dit eget).
Fortvivl ikke, det er slet ikke så svært at sætte op. Der findes nogle engelske guides til dette, men jeg har ikke fundet nogle på dansk så her kommer lige en enkelt.
Track hvor mange der besøger dit RSS feed
Først og fremmest skal du selvfølgelig have Google Analytics scriptet på dit site, ellers nytter det ikke noget. Går ud fra at i ved hvordan det gøres, ellers så sig lige til.
Nu skal vi så have opsat et mål. Log ind i din Analytics, og tryk på ’Rediger’ ud for dit website, som vist herunder:
Herefter skal du finde den boks som hedder ’Konverteringsmål og –kanal’. Der kan man opsætte op til fire mål, og du vælger bare et af dem og klikker på ’Rediger’ som vist herunder:
Nu får du en ny side hvorpå der skal udfyldes nogle felter. Felterne skal du udfylde således:
Når vi ikke har mulighed for at tracke et mål på et eksternt domæne, skal vi ”snyde” Analytics lidt, så vi simpelthen simulerer at vi er landet på en anden side på vores eget domæne (/goal/rss_indlaeg.html i dette tilfælde). Længere nede på siden du er ved at udfylde, skal du indtaste vores fiktive side således:
Nu vil Google Analytics tælle et gennemført mål, hver gang en bruger lander på /goal/rss_indlaeg.html. Da denne side ikke findes i virkeligheden, kan vi tilføje en onclick-event til det eller de links vi vil måle på.
For at tilfæje et onclick-event, skal du ind og rette lidt i de filer hvori dine udvalgte links ligger. Altså der hvor du linker til dit RSS-feed i dette eksempel.
For mit eget vedkommende, har jeg bl.a. et link til mit RSS-feed i øverste højre hjørne her på bloggen. Det vil sige at jeg i min header.php-fil, kan finde linket. Her indsætte jeg så følgende:
onclick="javascript: pageTracker._trackPageview('/goal/rss_indlaeg.html ');"
så mit link kommer til at se således ud:
<a title="rss" onclick="javascript: pageTracker._trackPageview('/goal/rss_indlaeg.html ');" href="http://feeds2.feedburner.com/designcreative/HILS">rss</a>
Nu vil der blive talt et gennemført mål hver gang der bliver klikket på dette link. Og du kan jo så tilføje onclick-eventet til alle de links du ønsker.
Track hvor mange procent af dine besøgende der skriver en kommentar
Du kan bruge samme trick som beskrevet ovenfor, hvis du vil måle hvor mange procent af dine besøgende der skriver en kommentar.
Ligesom før opretter du et nyt mål, og udfylder nærmest ligesom før, bare med et par andre navne:
Nu kan du nok regne ud at du skal indsætte et onclick-event på din knap hvor folk klikker når der skal skrives en kommentar.
Den knap vil nok som regel ligge i comments.php. Min knap kommer til at se således ud, efter jeg har indsat mit onclick-event:
<input id="submit" onclick="javascript: pageTracker._trackPageview('/goal/comment.html ');" name="submit" type="submit" value="Indsend kommentar" tabindex="5" />
Ligesom i tilfældet med at måle RSS-besøg, vil dette lille trick tælle et gennemført hver gang der klikkes på submit-knappen.
Hvor kan man se de genneførte mål?
Når du har opsat dine mål, kan du efter noget tid se dine mål optræde inde i Google Analytics under Mål.
Du kan bruge samme metode til at måle på andre ting, hvis du skulle have lyst til det. Hvis du eksempelvis har en knap til at sende dine indlæg til Twitter eller Facebook, er det bare at komme i gang med at måle 🙂
Og metoden beskrevet herover virker selvfølgelig også selvom du ikke bruger WordPress.
Hvis i har inputs til det ovenstående, skal i være mere end velkomne til at fyre løs.
Super cool gennemgang af mål i analytics! Jeg synes ikke
Kevin | 17. september 2009 | 09:35Super cool gennemgang af mål i analytics! Jeg synes ikke rigtig det altid er til at finde ud af, men denne guide hjalp da! 😉
Ja det er da i hvert fald en start Kevin.
Kim Andersen | 17. september 2009 | 20:42Ja det er da i hvert fald en start Kevin. Og synes bare det var vigtigt at fortælle folk at man godt kunne måle målkonverteringer, selvom man ikke har en decideret mål-side på sit eget domæne 🙂
Det er et super godt indlæg Kim. For det er
Webanalytiker | 8. november 2009 | 00:09Det er et super godt indlæg Kim. For det er nemlig nogle af de væsentligste mål for en blog, og lige præcis de mål kan man ikke spore med en sidevisning – vel og mærke uden at lave det “virtual pageview” du laver.
Så super 🙂
Tak for roserne Jacob :)
Kim Andersen | 9. november 2009 | 17:38Tak for roserne Jacob 🙂
[...] http://www.kim-andersen.dk/google/track-rss-kommentarer-wordpress-blog-google-analytics.htm [...]
Definere mål på din blog « Kevin Steffer | 31. januar 2010 | 00:07[…] http://www.kim-andersen.dk/google/track-rss-kommentarer-wordpress-blog-google-analytics.htm […]
SÅDAN! Tak så faldt ti-øren sku. Jeg har prøvet at
fotograf kbh | 14. december 2010 | 17:01SÅDAN! Tak så faldt ti-øren sku. Jeg har prøvet at læse mig frem til det analytics i lang tid. Har ikke forstået det før nu. Tusind tak Kim
Tak for dit indlæg. Det giver stof til efter tanke.
Malerfirma | 15. marts 2011 | 14:50Tak for dit indlæg. Det giver stof til efter tanke.
Hej Kim. Det er en interessant artikel. Der er jo
Jan | 23. april 2023 | 23:26Hej Kim.
Det er en interessant artikel. Der er jo sket lidt siden, du skrev artiklen. Er den stadig relevant?