Få flere oplysninger om indgående links i Google Webmaster Tools
Vi vil alle sammen gerne vide så meget som mulig om de indgående links som man har til sit site. Og i Google Webmaster Tools, kan vi få en fin oversigt over hvor mange links en given side eller underside på et domæne har.
Vi kan også se hvilke sider der linker til den given side, men det er så også det. Det er jo ikke mange oplysninger, og dem kunne man også have fået forskellige andre steder på nettet.
Det er meget mere brugbart at vide hvilken ankertekst der bliver linket med, om linket giver reel linkjuice eller er NOFOLLOW osv.
Det er bare ikke muligt sådan som det er nu i Google Webmaster Tools.
Men Joost har gjort noget ved sagen. Han har nemlig lavet et plugin, eller en tilføjelse om man vil, til Firefox, som kan hjælpe alle os der gerne vil vide lidt mere.
Plugin’et har han døbt SEO Link Analysis, og det er fremragende.
Man installerer plugin’et og så kan man pludselig få en del flere oplysninger ud af Webmaster Tools.
Hvis man ser på nedenstående billede kan man se hvordan listen med indgående links så ud før vi installerede plugin’et:
Herunder har jeg vist hvad der er ændret i forhold til før:
Som i kan se er der kommet noget farve på, og også en oplysning omkring PageRank for et givent link. Nu er det et dårligt eksempel jeg har valgt for at vise alle tre farver, da ingen af de tre viste sider har fået tildelt PageRank endnu. PageRank’en kommer til at stå ved siden af ’PR’ først i linjen.
Ud for hvert link står den ankertekst i “gåseøjne” som der bliver linket til Jer med, og det er jo temmelig relevant at vide.
Er linket orange med en streg igennem, betyder det at der er tale om et NOFOLLOW-link, som altså ikke giver direkte linkjuice i forhold til Google. Er linket derimod sort er det ikke et NOFOLLOW-link, men et reelt link, som har betydning i forhold til vores placering i Google.
Der kan også forekomme røde links, og det er links som ikke findes. Det kan ske at de fandtes engang, men at de nu er blevet fjernet eller lignende.
Men et rigtig smart plugin som jeg synes i skal tage at bruge hvis i på en nem, gratis og hurtig måde vil have nogle gode oplysninger om Jeres indgående links…
Det er godt spottet Kim. Jeg har tit været forbi
Mikael Rieck | 20. november 2008 | 15:56Det er godt spottet Kim. Jeg har tit været forbi Joost’s side, men da den ikke rigtig forklarer (ikke så jeg forstod det i hvert fald) hvad det er plugin’et gør, så har jeg aldrig testet det. Det har jeg så nu og det giver absolut et bedre billede end det gjorde før.
En fiks lille tilføjelse, som da kan være meget rar
Frank Hellerup Madsen | 20. november 2008 | 16:06En fiks lille tilføjelse, som da kan være meget rar at have i baghånden, når man roder med links.
Tak for tippet.
God og spændende gennemgang af pluginet. Synes også det er nogle
Dennis Aaen | 20. november 2008 | 16:42God og spændende gennemgang af pluginet.
Synes også det er nogle gode og værdifulde informationer man kan få ud af at benytte SEO Link Analysis pluginet.
Så helt sikkert noget der skal prøves af.
Tak for tippet
Godt at høre at i kan bruge det til noget
Kim Andersen | 20. november 2008 | 17:34Godt at høre at i kan bruge det til noget 🙂
Og ja Mikael, det er en ikke verdens bedste beskrivelse han har lavet af plugin’et på sin egen side det vil jeg give dig fuldstændig ret i 😀
Hej Kim! Tak for tippet. Det er da et fremragende plugin,
Kasper Bergholt | 20. november 2008 | 20:43Hej Kim!
Tak for tippet. Det er da et fremragende plugin, du har gravet frem dér! Simpelt, men fuld af værdifuld information.
Hvad gætter I på Pixeldonor lander på af PR, når den bli’r tildelt?
/Kasper
Hvad Pixeldonor lander på tror jeg ikke jeg er den
Kim Andersen | 20. november 2008 | 21:34Hvad Pixeldonor lander på tror jeg ikke jeg er den rette til at udtale mig om 🙂
Men kan da komme med et sølle gæt på en 2-4 stykker hehe……ej ved det sku ikke, men mon ik det er deromkring…
Hvad siger i andre? Vi kan næsten lave en lille konkurrence ud af det 😛
Hej Kim Jeg er også fan af Joost's plugin, men har
Anders Saugstrup | 20. november 2008 | 22:23Hej Kim
Jeg er også fan af Joost’s plugin, men har ind i mellem nogle problemer med at få det til at virke i Yahoo! Site Explorer, så bla.a derfor har jeg fulgt hans gode råd og købt en licens til SEO SpyGlass ( http://www.link-assistant.com/seo-spyglass/ )
Og så snakker vi ellers om et virkeligt fedt værktøj, skulle jeg hilse og sige..
Prøv at se nærmere på det i den gratis version og se om ikke også I falder pladask for det og køber den fulde.
Michael Gray har skrevet et sponsored review om det her: http://www.wolf-howl.com/reviews/sponsored-review-seo-spyglass/
Tænk bare på hvad det betyder for din linkbuilding indsats at du kan have et bibliotek liggende over andre sites, som du har bygget links til samt biblioteker over konkurrenternes link profiler (inkl toolbar pagerank for siden og domænet og om det er nofollowed osv.) Super værktøj!
Det lyder delme smart Anders. Jeg har lige set den
Kim Andersen | 21. november 2008 | 16:53Det lyder delme smart Anders.
Jeg har lige set den video de har lagt ud omkring det, og det er jo vildt hvad man kan se om sine konkurrenter.
Jeg kom til at tænke på om den rapport (blueprint kalder de det vist) som bliver lavet er noget som duer til noget? sådan som jeg forstod det, er det en slags skræddersyet guide til hvad man skal gøre. Er det korrekt opfattet?
Det er rigtigt at der er sådan en slags SEO
Anders Saugstrup | 21. november 2008 | 17:32Det er rigtigt at der er sådan en slags SEO guide indbygget, som hedder blueprint, hvor resultaterne er vævet ind i, men det er nu ikke noget jeg har set nærmere på.
Mine favoritter er dels muligheden for virkeligt at få overblik over en konkurrents linkprofil ( helt ned til fordelingen af links på IP adresser og den slags) og så filtrene: Forestil dig fx hvor fedt det er for mig lynhurtigt at kunne se alle de indgående links til designcreative.dk og så sætte et filter på, så jeg kun ser de links der er dofollow og med Toolbar Pagerank 1 eller højere.
Ja det er sku smart. De filtrer viser de også
Kim Andersen | 22. november 2008 | 18:13Ja det er sku smart. De filtrer viser de også lidt om i videoen, og jeg må give dig ret i at det er utroligt hvor meget man får at vide omkring konkurrenterne.
Det kunne være at man skulle se lidt nærmere på det 😀
SEO Spyglass har været i min værktøjskasse, siden det kom
Rosenstand | 24. november 2008 | 14:55SEO Spyglass har været i min værktøjskasse, siden det kom frem. Og rigtigt brugt er det ganske enkelt FREMRAGENDE!
Er jeg den eneste der ikke kan lade være med
Mikael Rieck | 24. november 2008 | 14:58Er jeg den eneste der ikke kan lade være med at trække på smilebåndet når man hører den interessante engelske accent på videooptagelsen? 🙂
[...] Samtidig har Kim fra DesignCreative lavet en god blog
Den ultimative Google Tool oversigt | Webanalyse blog | Webanalytiker.dk | 19. februar 2009 | 21:43[…] Samtidig har Kim fra DesignCreative lavet en god blog om et plugin som øger værdien af Webmaster Tool. […]
Tak for godt råd, er lidt forsinket men det bliver
Bjarke | 4. september 2009 | 13:54Tak for godt råd, er lidt forsinket men det bliver hjælpen ikke mindre af…:)
Bedre sent end aldrig er det ikke sådan man siger
Kim Andersen | 4. september 2009 | 21:04Bedre sent end aldrig er det ikke sådan man siger Bjarke 😉
God weekend 🙂
Tak for tippet.
brudekjoler | 4. maj 2012 | 09:18Tak for tippet.