Giv kunderne mere, i stedet for at sænke prisen. Og tjen mere!
Hvis vi lige ser bort fra den lille finanskrise, og at verden er ved at gå under, så var vi mennesker jo blevet vænnet til at bruge rigtig mange penge. Så når man skulle ud og købe sig til en vare/service etc. var det langt fra prisen man gik efter som første prioritet.
Selvfølgelig spillede prisen ind, men vi var i langt højere grad begyndt at gå efter kvalitet, service og image – simpelthen fordi vi kunne.
Det kan vi sådan set stadigvæk, men nu er folk bare blevet bange, og derfor spiller prisen igen en stor rolle når der skal vælges producent/webshop/butik.
Så derfor skal butikkerne igen i højere grad prøve at differentiere sig på hvad varerne skal koste. Det er nemt vil mange sige, vi sætte da bare prisen ned. Og ja det kan man da sagtens gøre, så er det problem løst. Men hvis jeg havde en butik ville jeg hellere prøve at holde prisen, og gøre noget andet.
Giv kunderne noget mere, men for samme pris. Det vil mange gange være nok til at beholde sin kunde. Jeg oplevede det selv her for en uges tid siden. Jeg fik et brev fra Stofa om at de ville ”tredoble” min bredbåndshastighed fra 6mbit/s til 20mbit/s, uden det skulle koste mig en krone ekstra.
Det var da dejligt tænkte jeg, og jeg blev glad og tilfreds med at være kunde hos Stofa.
Stofa nedsætter nemlig deres priser fra den 1. april, og med de nye priser kommer min nuværende hastighed på 6mbit/s til at koste 239kr/md. Men i stedet for at skrive til mig at jeg nu kun skulle betale 239kr/md., har Stofa gjort det smarte at lade mig betale den samme pris som jeg altid har gjort, og så bare give mig mere for pengene.
Det er jo sådan set genialt, fordi så mister Stofa ikke 50kr/md fordi jeg skal betale mindre. De skruer bare lidt på håndtaget, og det kan ikke koste dem ret meget at sætte min hastighed op.
Man kan så sige at de rent faktisk HAR sat deres priser ned, men det er næsten kun de nye kunder de kommer til at ”tabe” penge på.
Gør da det samme i din egen butik!
Du kan gøre det samme i din butik, og hvis du eks. sælger spiseborde, så i stedet for at sætte spisebordet 10% ned, så giv kunden nogle sæbespåner, eller egetræsolie med, uden merpris, som de kan behandle deres bord med.
Det kan også gøres i din webshop hvor du kan give kunderne noget ekstra med. Hos webshoppen billigvoks.dk, er de eks. begyndt at sende en gratis voks, eller shampoo med, afhængig af hvilken leveringsform man vælger, og derved betaler folk gerne den normale pris, da der ryger et ekstra gratis produkt oveni hatten.
Jeg håber du kan se hvad jeg mener. For mange gange kan det sagtens betale sig at give et produkt(som for dig nok er billigt at købe ind) gratis med til kunden, i stedet for at skære en stor del af din fortjeneste af på det enkelte produkt.
Da jeg ikke selv har en webshop(hvilket jeg egentlig godt gad), eller en fysisk butik, så kan det godt være at jeg ikke er den rigtige til at fortælle dig det her, men i stedet for at hyre en dyr specialist, så kan du ligeså godt læse det her 😉
Hav en god dag 🙂
Er det med frit forbrug, eller er der en begraesning?
Kasper | 23. marts 2009 | 14:02Er det med frit forbrug, eller er der en begraesning?
Min nye 20mbit eller? Det er med frit forbrug. Jeg
Kim Andersen | 23. marts 2009 | 14:33Min nye 20mbit eller? Det er med frit forbrug. Jeg kommer til at betale 289kr/md.
Jeg kan dog få en 25mbit/s for 299kr/md hvis jeg vil det. Altså 5mbit mere for sølle 10 kroner mere om måneden. Det kunne godt ske at man skulle op 25 hehe…
Ok, så skal jeg vist have genforhandlet med CyberCity ;) Jeg
Kasper Bergholt | 23. marts 2009 | 18:48Ok, så skal jeg vist have genforhandlet med CyberCity 😉
Jeg troede, Stofa kørte forbrugsafregnet, og det måske var grunden til betydeligt lavere pris.
/Kasper
Stofa havde ganske rigtig forbrugsbegrænsning engang. Men det er vist
Søren Hugger Møller | 23. marts 2009 | 21:48Stofa havde ganske rigtig forbrugsbegrænsning engang. Men det er vist ved at være et par år siden de (langt om længe!) droppede det.
Det har faktisk, indtil den 1. april, stadig været muligt
Kim Andersen | 23. marts 2009 | 22:24Det har faktisk, indtil den 1. april, stadig været muligt at købe et såkaldt FlexRate-abonnement, hvor man får forbrugsafregnet bredbånd på 4mbit/s. Men når man op på 300 kroner får man så ubegrænset resten af måneden. Det kan dog aldrig betale sig 😉
Og ja Kasper, hiv fat i CyberCity og fortæl dem om hvad konkurrenterne har gang i 😉
Det er en super god pointe du har Kim og
Mikael Rieck | 24. marts 2009 | 08:20Det er en super god pointe du har Kim og det var lidt det samme jeg var inde på i forbindelse med Formula 5: http://www.antphilosophy.com/formula-5-for%C3%B8g-din-forretning-med-100/
En ting er at holde prisen konstant og tilbyde noget mere, men det er faktisk også meget muligt at tilbyde noget mere og HÆVE prisen. Ofte skal der ikke så meget til. Hvis nu Stofa havde kontakte dig og fortalt at du ville kunne få 3-dobbelt hastighed og ekstra kredittid (eller noget andet der ville være interessant) for kun 9.95 kr. ekstra om måneden, mon så ikke du havde takket “ja”? Det ved jeg i hvert fald at jeg havde.
Og det “skræmmende” er at der skal så lidt til….
Har netop været på et kursus, Kreative koncepter i teori
Michael Østergaard | 24. marts 2009 | 17:09Har netop været på et kursus, Kreative koncepter i teori og praksis (ganske fedt kursus), hvor foredragsholder faktisk fortalte, at man i stedet skulle hæve prisen.
Forstået på den måde, at prisen også er en indikator omkring varen, og at den højere pris end konkurrenterne vil signalere, at dit produkt må være bedre.
Ikke direkte sagt sådan ordret, men håber i forstår 🙂
@Mikael: Ja det kunne de sagtens have gjort. Jeg havde med
Kim Andersen | 24. marts 2009 | 21:25@Mikael:
Ja det kunne de sagtens have gjort. Jeg havde med glæde betalt en flad 10’er mere for at ryge fra 6 til 20mbit. Og det er jo så nok også det jeg muligvis gør, da jeg overvejer den der 25mbit, for 10kr ekstra om måneden 🙂
Men jo, du har fuldstændig ret…
@Michael:
Kan sagtens følge dig. Man har nærmest automatisk en forventning om at de dyre produkter er bedre end de billige produkter.
En af udfordringerne for webshops er, at prissammenligning for de
Søren | 24. marts 2009 | 22:31En af udfordringerne for webshops er, at prissammenligning for de fleste produkter er utrolig nemt at foretage. En hurtig omgang Google og man har fundet den billigste pris. Hvis vi for en stund ser bort fra kundeservice og den slags banaliteter (kundeservice er banalt og SKAL være i orden), så er det et spørgsmål om at differntiere sit produkt fra konkurenternes.
Her kan vi lære rigtig meget af mobilselskaberne (som igen har lært meget af bankerne), for de forstår at differentiere deres produkter på en måde, så prissammenligning er stort set umulig. Et mobilabonnement er noget af det keddeligste på denne jord, og alligevel formår teleselskaberne at gøre lige netop deres abbonnement til noget særligt.
Endelig et indlæg der gør op med den her mærkelige
Anders | 25. marts 2009 | 19:09Endelig et indlæg der gør op med den her mærkelige forståelse af at E-handel kun handler om at have den lavest pris!
Her er du ting der vigtigts når folk handlere online:
Hvad er vigtigst for folk der handler online
1. Enkelt at navigere 39%
2. Gode informationer om varerne 34%
3. Seriøs butik 27%
4. Lav pris 25%
5. Tydelig leveringstid
6. Enkelt at bestille 22%
7. Tydeligt hvad produktet koster 19%
8. Lager status 19%
9. Betalingskort 16%
Pointen er at Prisen langt fra er det vigtigste!
Bemærk disse talt gælder for svensker, men kan forventes en ligende tal for Danmark
Her er linket: http://www.posten.se/img/cmt/PDF/distanshandeln_idag.pdf
Velkommen til Anders. Fedt med dit input. En spændende oversigt
Kim Andersen | 25. marts 2009 | 19:28Velkommen til Anders.
Fedt med dit input. En spændende oversigt og pdf du har fundet der.
Og jo, mon ik de danske og svenske tendenser ligner hinanden 🙂
Hej, Som forbruger, uden den store teoretiske viden om markedsføring, er
Peter | 27. marts 2009 | 08:51Hej,
Som forbruger, uden den store teoretiske viden om markedsføring, er jeg ikke helt enige i jeres syn på pris.
I forrige uge købte jeg en ny bærbar, og da jeg vidste hvilken model jeg ønskede, søgte jeg på nettet efter det billigste webshop der forhandlede den model. Og så købte jeg den i den pågældende butik.
Hej Peter, vi andre er skam også forbrugere :) Jeg kan
Mikael Rieck | 27. marts 2009 | 11:22Hej Peter, vi andre er skam også forbrugere 🙂
Jeg kan sagtens sætte mig ind i din fremgangsmåde og den tror jeg de fleste af os benytter. Men for at tage dit eksempel så kunne jeg personligt sagtens finde på at betale mere for en laptop hvis jeg til gengæld kunne få den 2 dage efter i stedet for at skulle vente 2-3 uger på den.
Vi er alle forskellige og for nogle (få) er prisen det eneste der betyder noget. For en shopindehaver er det dog vigtigt at drive en sund forretning og det gøres altså lettere hvis du er i stand til at have en bedre profit pr. enhed.
Mikael er inde på noget, at man ofte kan være
Michael Østergaard | 27. marts 2009 | 12:20Mikael er inde på noget, at man ofte kan være tilbøjelig til at give lidt ekstra, hvis man eksempelvis slipper for en længere ventetid.
Det kan også være, at firmaet med den laveste pris har et ry for en dårlig service, hvor man som forbruger igen gerne vil give lidt ekstra for den bedre service.
Jeg eksempelvis købt en bærbar det billigste sted, men servicen derimod var ikke helt i top. Spørgsmålet er såmænd, hvad man vil gå på kompromi med, efter min mening.
[...] for Ehandels kunder (se her), og næsten samtidig var
International E-handel - Pris er ikke afgørende | 29. marts 2009 | 19:25[…] for Ehandels kunder (se her), og næsten samtidig var der en ligende diskussion på en dansk blog (se her), om værdien af at give kunderne noget ekstra, ud over blot produkter til billige […]
Synes det var et godt indlæg, så har skrevet et
Anders | 29. marts 2009 | 19:36Synes det var et godt indlæg, så har skrevet et ligende indlæg om det at giver mere end blot et billigt produkt på min egen blog http://www.ehandel.se/anders/pris-er-ikke-afgørende/
Takker for indlægget! Vi har gjort lignende overvejelser på vores web-shop
Simon Jørgensen | 22. september 2011 | 14:17Takker for indlægget!
Vi har gjort lignende overvejelser på vores web-shop http://www.diodepære.dk.
Hvem ved måske ændrer vi vores forretningsgang på baggrund af dette 🙂