Digital markedsføring 09 – en udbytterig og lærerig dag
Onsdag den 18. november stod dagen i digital markedsførings navn. Nupark i Holstebro lagde lokaler til arrangementet, der havde Ib Potter som en af hovedmændene bag.
For kort at ridse op hvad digital markedsføring 09 var, så bestod arrangementet af 17 oplæg på 6 timer. To af oplæggene var fælles for alle deltagere, og de andre 15 var fordelt ud over tre spor, hvor man så kunne deltage i det oplæg man fandt mest interessant. Jeg må tilstå at det var en utrolig stærk opstilling der var linet op. Der var i hvert fald noget for enhver smag, så det var det rene guf.
Jeg var så heldig at få et lift af Ole Bach Andersen der til daglig driver Newsperience og som også var en af de 17 talere til dagens arrangement. Kontakten til Ole kom igennem fincle.com, som varmt kan anbefales. Her kan man arrangere fæles transport rundt i landet. Det er egentlig meget smart.
Det første fælles oplæg var af Morten Hejlesen fra Innovation Lab. Han talte bl.a. om forretningsmodeller og hvordan vi kan inddrage digitale værktøjer heri.
Spor 1 – Sociale Medier og CRM
Efter Mortens oplæg begyndte de 3 spor, og i første runde skulle jeg høre lidt om Sociale Medier og CRM (Customer Relationship Management). Michael Løvstad Liebens fra Provize førte an, og han kom bl.a. ind på hvordan vi kan bruge de sociale medier såsom Twitter, Facebook osv. til at skabe en mere detaljeret viden omkring vores kunder. Der er mange muligheder, og brugen af SMS og Adwords, kan også være med til at skabe en helt masse mere viden.
Spor 2 – Sporing af online markedsføring
Søren Sprogø var manden bag oplægget ”Sporing af online markedsføring”, som jeg havde valgt at bruge min tid på i spor 2.
Søren er jo en spændende og utrolig dygtig herre, og han kom bl.a. ind på hvordan man skulle agere i forbindelse med målsætninger på sit website. Som Søren nævnte, er der tre vigtige områder som man skal fokusere på når det handler om at markedsføre sin hjemmeside: Nyhedsbreve, SEO og Adwords(PPC). Disse tre kanaler er der hvor guldet virkelig ligger hvis man vil have sine brugere til at konvertere.
Der blev talt om hvordan man kunne måle på hver en krone når man taler om online markedsføring. Noget man ikke direkte kan gøre når det handler om offline markedsføring såsom tv-reklamer, avis annoncer osv.
Det vil sige at man eksempelvis kan spore helt præcist, hvor mange kroner man betaler for at få en konverterende kunde i forbindelse med annoncering via Google Adwords. En utrolig vigtig faktor, som er nem at komme frem til. Så her kan man virkelig spare penge.
Og som hr. Sprogø siger: ”Trafik der ikke konverterer, er en udgift ”.
Spor 3 – Få værdi af din webstatistik
Det tredje og sidste spor skulle for mit vedkommende handle om webanalyse – dvs. Google Analytics. Oplægsholderen til denne session var Jacob Kildebogaard også kendt som webanalytikeren.
Jacob brugte sit glimrende indlæg på at forklare hvordan man skulle forholde sig til alle de forskellige tal som bliver stillet til rådighed i Google Analytics. For de fleste website-ejere har Google Analytics implementeret på sit site, men det er en meget mindre del der ved hvordan de skal forholde sig til den analyse som så bliver foretaget.
I Google Analytics er der en masse ting man kan måle og optimere på, men skulle man vælge et enkelt område at optimere sit website på, så er det ifølge Jacob, bounce raten. Altså afvisningsprocenten. Der er selvfølgelig en masse andre faktorer som man også kan (og skal) optimeres, men en lavere bounce rate er en af de vigtigste faktorer, som kan skabe en stor merværdi.
Til sidst fik vi et lille preview af en af de nye features som Google er ved at indføre i Analytics – Intelligence. Det er en service, hvor Google giver os mulighed for at modtage beskeder hvis nogle bestemte mål bliver opfyldt i vores statistik. Og målene definerer man selvfølgelig selv. På Jacobs blog kan du læse mere om Google Analytics Intelligence.
Sidste fælles oplæg
Dagens sidste oplæg kom fra Tim Vang, som fyrede en kraftpræstation af omkring et nyt koncept som han og hans partner er i gang med at stable på benene. MYC4 er navnet, og det går, i meget korte træk, ud på at skaffe investorer til at støtte små afrikanske entreprenører og nystartende virksomheder. Temmelig spændende og meget ambitiøst projekt som bliver spændende at følge med i udviklingen af.
Opsummering
Alt i alt var Digital Markedsføring 09 et super fedt arrangement. Det var første gang jeg deltog, men bestemt ikke sidste gang.
Jeg synes der var et stort udvalg af spændende oplæg, og jeg kunne sagtens have brugt en dag ekstra, så man kunne have oplevet flere af dem.
En ekstra bonus ved arrangementet er jo hele delen omkring networking. For når 170 mennesker samles omkring den same ting, så kan jeg love for at man kan få nogle spændende bekendtskaber. Også bare det at få hilst på folk man har haft kontakt til via Twitter, blogs, fora osv. er noget jeg synes er meget værd.
Til sidst en tak til alle arrangørerne, Ib Potter, oplægsholderne, de folk jeg fik hilst på, samt Ole Bach Andersen, for en god og lærerig dag. Det kan godt anbefales til en anden gang 😉
Hej Kim, Glimrende beskrivelse af et meget vellykket arrangement. Det eneste
Frank Hellerup Madsen | 19. november 2009 | 11:14Hej Kim,
Glimrende beskrivelse af et meget vellykket arrangement.
Det eneste frustrerende var den relativt korte tid, der var til at få talt med de andre deltagere. Jeg nåede ikke at finde og hilse på alle de deltagere, som jeg havde en eller anden form for kendskab til fra nettet. Men nåede dog lige at trykke dig i hånden kort.
Men fedt arrangement og anbefalelsesværdigt.
Godt arrangement og masser af spændende mennesker ingen tvivl om
Bjarke Bekhøj | 19. november 2009 | 11:18Godt arrangement og masser af spændende mennesker ingen tvivl om det 🙂
Jeg tror da nok lige at jeg skal med næste
Henrik Andersen | 19. november 2009 | 11:49Jeg tror da nok lige at jeg skal med næste gang 🙂
Dejligt at høre en andens oplevelse af dagen. Jeg har
Potter | 19. november 2009 | 11:54Dejligt at høre en andens oplevelse af dagen.
Jeg har brugt meget tid på at finde oplægsholdere, med hvert deres speciale indenfor online markedsføring. Med 17 oplægsholdere, så skulle der gerne være plads til, at også “ikke garvede” oplægsholdere kommer til. Og det er altid spændende. Og det jeg så også spændt på.
@Frank – jeg oplevede at der slet ikke var tid nok til at få talt med folk. Sad i aftes og tænkte om det bare var mig, fordi jeg jo gerne ville nå at tale med alle oplægsholderne, jer og så de lokale. Men det er nok ikke bare mig. Men hvordan griber jeg det an næste år? Skal der være færre oplægsholdere? Længere tid?
Jeg er åben overfor forslag – det skulle helst blive bedre og bedre – år for år.
Der kommer 1:15 fra arrangementet nu her og så igen til aften. Og så laver vi en længere til ITForum.
Tak for kommentaren.
Venlilgst
Potter
Potter, Jeg ved ikke,om jeg er en repræsentativ deltager, men for
Frank Hellerup Madsen | 19. november 2009 | 15:08Potter,
Jeg ved ikke,om jeg er en repræsentativ deltager, men for mit vedkommende kunne frokostpausen godt have varet længere. Der måtte også gerne have været en pause mellem sidste linie og Tim Vang. Det havde også givet folk mulighed for at snige sig op til foredragsholdere og stille ekstra spørgsmål eller sludre lidt, som man ofte ser nogle stykker gøre efter et foredrag.
Men jeg ved ikke, hvad man ellers kan. Har aldrig dyrket networking ret meget før, så det er ikke noget, jeg har erfaring med i forhold til arrangementers struktur.
Mere tid til at snakke med folk, ville heller ikke
Kim Andersen | 19. november 2009 | 16:35Mere tid til at snakke med folk, ville heller ikke gøre mig noget.
Noget andet vi snakkede om i bilen på vej hjem, var at det egentligt var et smart koncept som der var lavet i forbindelse med Jens Ilsøe Klærke’s SEO sessions. En for begyndere, og så en for dem der gerne ville lidt mere end det.
Sådan en opbygning tror jeg sagtens at flere af emnerne kunne gå efter. For mange af emnerne er jo kæmpe store, og jeg vil væde med at oplægsholderne sagtens kunne have snakket en time mere.
For når man har en stor gruppe mennesker vil der altid være mange forskellige niveauer indenfor et emne. Så en foredragsholder bliver nødt til at give noget både til dem der intet ved om emnet, og så også dem som ved en del om emnet i forvejen. Og så er en time pludselig ikke lang tid længere.
Men jeg kan sagtens se at det hurtigt bliver et utrolig langt arrangement hvis de fleste skal tale i to timer.
Der er flere muligheder. Enten kunne man have færre talere, og derved få færre forskellige emner. Det ville jo så bare medføre at færre forskellige mennesker ville deltage og det er måske ikke så fedt.
En anden ting man kunne gøre var at gøre dagen længere, eller måske endda fordele den over to dage. Så ville folk få mere tid til både networking og til at høre flere oplæg. Men der er selvfølgelig også en kæmpe forskel på at udvidde til to dage, det bliver nok for meget for de fleste.
Så en god måde kunne måske være at forlænge hele arrangementet med en time eller to – 9-17?
@Henrik:
Ja det tror jeg vist også lige du skal 🙂
Rigtige gode bud. Ved at have færre og længere indlæg er
Potter | 19. november 2009 | 16:46Rigtige gode bud.
Ved at have færre og længere indlæg er der een ting der ryger, noget der ligger mig meget på sinde og som jeg synes er lidt “unikt” – pladsen til de ikke *”kendte” og “populære” emner.
I år var det “Sociale Media og CRM”, “Markedsføring med mobilen”, “Just Fair”, Trust Pilot og podcast – der efter deltagerantal så ville ryge. Og det ville jeg være slem ked af – for det er unikt at kunne præsentere den slags emner.
Så lægere tid – ja. Klokken 9 når det er i Holstebro… uuuuuuhhhh 😉
Men jeg er helt med og helt enig. Ved bare ikke hvad det skal være på bekostning af.
@Henrik – selvfølgelig skal du det.
Potter
@Kim Jeg er allerede ærgerlig over jeg ikke var med
Henrik Andersen | 19. november 2009 | 16:49@Kim Jeg er allerede ærgerlig over jeg ikke var med denne gang 🙂
Arrangementet kunne vel også sagtens strække sig fra 9 – 22 f.eks. Jeg tror sagtens man kan betragte det lidt som en festival, hvor ballet er åbent i et givent tidsrum og hvor folk kommer og går til de forskellige arrangementer som de lyster.
Ind i mellem vil der så være tid til networking og også mens nogle talere er på. Jeg mener at der med så mange fantastiske talere, må være grundlag for at de alle bliver velbesøgte? (nu var jeg der jo ikke så jeg ved ikke om det var tilfældet).
Kommer man så langvejs fra, må man jo så enten prioritere eller finde en løsning på transportproblemet. I ventetiden, hvad end det er på næste foredrag eller toget hjem, kommer man næppe til at kede sig med SÅ mange spændende mennesker samlet på ét sted.
I øvrigt kanon fedt at der endelig er noget fedt at rende til som ikke er på djævleøen 😉
Jeg er helt enig i at det ville være en
Kim Andersen | 19. november 2009 | 23:04Jeg er helt enig i at det ville være en skam at de mindre kendte emner røg ud. Det er nærmest ikke at betragte som en løsning, men disse mindre kendte emner, ville jo så være de områder som man kun lavede et enkelt oplæg om og ikke dobbelt-session eksempelvis.
Også noget af det som gør dette arrangement så attraktivt for så mange forskellige mennesker, så det ville ikke være den smarteste løsning tror jeg.
Problemet med kl. 9 i Holstebro kan nemt løses – Læg det mere centralt i landet (Århus for eksempel *hint, hint* hehe) 😉
Ej, det kan da godt tænkes at det ville være for tidligt når vi snakker Holstebro, men en time fra eller til er nok heller ikke alverden for de fleste. Kan forstå hvis man kommer helt fra Sjælland eller Fyn, men så vælger man måske en overnatning under alle omstændigheder.
[...] Vi er netop kommet hjem fra et arrangement ved
fincles første samkørselsevent « fincle blog om samkørsel | 20. november 2009 | 16:43[…] Vi er netop kommet hjem fra et arrangement ved navn Digital Markedsføring 2009. Grunden til at vi var til dette arrangement, skyldes en tilfældighed. Vi blev kontaktet af @ibpotter på twitter som spurgte om ikke vi kunne tænke at hjælpe os med at få folk til Holstebro hvor ovenstående event skulle løbe af stablen. Vi var selvfølgelig friske, og vi nød at se aktivitet på fincle.com stige. Det blev en succes med fincle og DM09. Folk fandt sammen i bilerne og der blev sparet penge og CO2. Det giver blod på tanden når vi ser folk bruge vores system, og vi er glade for den feedback vi har fået. Læs f.eks. hvordan en besøgende roser fincle oplevelsen. […]
Rigtig fint indlæg og opsummering Kim. Jeg synes også det var
Mogens Møller | 20. november 2009 | 18:53Rigtig fint indlæg og opsummering Kim.
Jeg synes også det var en fremragende dag. Personligt vil jeg gerne have mere netværkstid f.eks. som Frank foreslår i en ekstra pause. Men jeg ved ikke, om det er en generel holdning. Der kommer nok også en del mennesker blot for at høre foredragsholderne. For dem kan lange pauser være irriterende.
Måske kan vi næste år, Frank og Ib, få nogle flere med aftenen inden. Synes det var en rigtig hyggelig opvarmning 🙂
Som oplægsholder er det rigtig interessant at høre hvad deltagerne
Webanalytiker | 22. november 2009 | 00:22Som oplægsholder er det rigtig interessant at høre hvad deltagerne synes. Personligt kunne jeg have snakket en uge mere 😉 Overvejede faktisk om jeg skulle slå til da Affiliate oplægget sluttede lidt før tid, men det var ikke samme “publikum”.
Dem der kommer længere fra vil få det hårdt med en afslutning kl. 21 – vi tog i forvejen i sted dagen før, så to overnatninger ville være lidt voldsomt. Men… derfor er ideen stadig rigtig god. Måske lave et to-delt arrangement hvor man kan melde sig til begge dem hver for sig, og samlet?
9-15 og 15-21. Aften-delen kunne være med lidt længere pauser og måske et rundbordspanel-diskussion. Jeg ville elske både at høre og deltage i et panel hvor forskellige spændende personer giver deres besyv med om et givent emne.
Et helt konkret forbedringsforslag: Gør det muligt for oplægsholderne at give en langt mere detaljeret beskrivelse af indholdet i oplægget på hjemmesiden (link fra programet til en side pr. oplægsholder). Det giver langt bedre muligheder for deltagerne at vælge noget de ønsker, så forventninger og indhold matcher. Samtidig får man som oplægsholder ikke utilfredse tilhørere, fordi de troede det handlede om noget andet.
Det vil også som oplægsholder give mulighed for at vælge lidt skæve/konkrete emner op 🙂
Arranger gerne noget fælles aftenen før, med overnatning, så der kan networkes der.
Men fantastisk arrangement Ib, og fedt at der alligevel er fokus på udvikling.
[...] selv i hovedet over at jeg ikke har gjort
Gratis markedsføring på Twitter virker – Men husk at mål på det | 24. november 2009 | 22:14[…] selv i hovedet over at jeg ikke har gjort det noget før. Linket var til min seneste blogpost om Digital Markedsføring 09. Da jeg havde skrevet mit tweet var jeg heldig med at 10 personer valgte at re-tweete mit link, så […]