Søgegiganterne, Yahoo! og Google indgår annoncesamarbejde
I nat dansk tid, annoncerede Yahoo!’s CEO, Jerry Yang, og præsident, Sue Decker, at der er blevet indgået et samarbejde imellem ærkerivalerne, Yahoo! og Google. Samarbejdet er en annonceaftale som foreløbig løber over fire år, og skal give Yahoo! omkring $800 millioner (ca. 4 milliarder danske kroner) ekstra i indtægter om året.
Aftalen går ud på at Yahoo! skal vise Google annoncer i deres søgeresultater. Altså nogle de annoncer som bliver vist på Google nu, skal også vises på Yahoo! i fremtiden. Yahoo! har bekræftet samarbejdet i en artikel her, og Google ligeledes her.
Nogle grundlæggende facts omkring det nye samarbejde:
– Samarbejdsaftalen er ikke-eksklusiv, så det vil sige at Yahoo! gerne må indgå samme samarbejde med andre virksomheder. (Men hvem?)
– Annoncerne bliver kun vist i USA og Canada
– Aftalen løber foreløbig for fire år, men kan udvides til syv og ti år
– Yahoo! bestemmer hvilke annoncer der skal vises, og hvornår de skal vises
– Da aftalen er ikke-eksklusiv, siger Jerry Yang at der ikke er nogen problemer med myndighederne, men både Yahoo! og Google har frivilligt gået med til at vente tre og en halv måned imens de amerikanske monopol-myndigheder kigger på sagen.
– Hvis aftalen af en eller anden grund bryder sammen indenfor de første 24 måneder, skal Yahoo! betale $250 millioner til Google
– Annoncørerne betaler stadig til den samme leverandør, som de har gjort tidligere, så kunder hos Google betaler stadig til Google, som så betaler Yahoo! afhængig af om klikket kommer fra Yahoo!
Men alt i alt kan man sige at Google nu kan tilbyde sine nuværende og fremtidige kunder, både at blive vist på Google og på Yahoo!
Som sagt vil de amerikanske myndigheder gennemgå aftalen meget nøje, og formanden for det underudvalg i det amerikanske senat, der beskæftiger sig med monopoler, Herb Kohl, siger at konsekvenserne for annoncørerne og brugerne kan være vidtrækkende. Du kan læse hele hans udtalelse omkring aftalen her.
Eller en lille gennemgang på berlingske.dk eller på politiken.dk.
[...] Google tjener blandt andet ved salg af annoncerer de
Google kan ikke tjene penge på video tjeneste | Your Touch | 14. juni 2008 | 15:25[…] Google tjener blandt andet ved salg af annoncerer de såkaldte AdWords kampagner. Som en hver anden virksomhed søger Google efter at udvide deres forretningsområder. Senest har Google indgået et samarbejde med en anden søgemaskine nemlig Yahoo om at få Googles annoncer vist på Yahoos søgemaskine. Du kan læse mere om hvad aftalen mellem de to søgemaskine egentlig går ud på her. […]