Hvad er din holdning til reklamer og annoncer på nettet?
Overskriften siger faktisk lidt sig selv. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan jeres holdning er til reklamer og annoncer på hjemmesider?
Når jeg siger reklamer, så kan det både være AdSense-annoncer, banner-annoncer, affiliate-links osv. Men i og for sig er det hele det samme, og har kun et formål for dem som viser disse reklamer. Nemlig at tjene nogle penge. Jeg skal da blankt erkende at det også er den primære grund til at jeg har forsøgt mig med lidt AdSense her på bloggen.
Men tilbage til sagen. Jeg kan lægge ud med at komme med mine synspunkter:
Jeg har forskellige indgangsvinkler til de sider jeg besøger på nettet. Mange af de blogs jeg besøger rundt omkring, er selvfølgelig blogs som handler om nogle ting jeg interesserer mig for, eller synes er spændende. Det vil sige at jeg oftest får tilegnet mig noget ny viden eller lignende. Det synes jeg sku er fedt, og derfor giver jeg oftest lige et enkelt klik eller to til de folk som nu engang har valgt at køre med den ene eller anden form for annoncering på deres site. For jeg vil gerne støtte de blogs der jeg finder interessante. Det kan eks. være blogs som Søren Sprogø, Brian Brandt-Madsen, Moskjær osv. som har et par annoncer på deres blogs.
Jeg besøger dog også mange sites med annoncer, som jeg ikke klikker hos. Eller det vil sige, der skal i hvert fald mere til at fange min opmærksomhed i en annonce, for at få mig til at klikke. Det kan være sites som eks. ekstrabladet.dk, BT.dk osv. For når man bruger nette mange timer dagligt, så lærer man hurtigt at ignorere alle disse forskellige former for annoncer. Fordi man bliver vant til dem.
Man kan jo også helt vælge at blokere for annoncer på nettet, hvis det er det man vil. Jeg har faktisk selv skrevet en blogpost tidligere omkring AdBlock Plus, der er Firefox-plugin som kan blokere annoncer. Så hvis du vil blokere annoncer så tjek den artikel ud.
Jeg kan sagtens forstå hvorfor folk ikke vil klikke på, eller overhovedet se, annoncer, for et eller andet sted er det jo bare et forstyrrende element på et site. Men som skrevet ovenfor så er der fleste Internet-brugere blevet vant til dem, og ”overser” dem bare.
For resten kan det lige siges at Mikael Rieck har skrevet en god artikel omkring forbedring af AdSense indtægt, hvor han også nævner et plugin, som sørger for kun at vise AdSense-annoncer til besøgende som kommer fra søgemaskinerne. Jeg går lidt med tankerne omkring om jeg skulle implementere det plugin her på bloggen faktisk.
Men hvad med dig?
Hvad er din holdning til annoncer på nettet? Og klikker du nogensinde på disse, blokerer du dem, eller tænker du bare ikke over dem, fordi du er blevet vant til dem?
Reklamer? Findes der reklamer på nettet? Det vidste jeg ikke
Søren Sprogø | 26. januar 2009 | 14:11Reklamer? Findes der reklamer på nettet? Det vidste jeg ikke lige, lægger ihvert fald sjældent mærke til dem 🙂
Personligt går jeg meget op i troværdighed, når jeg surfer rundt på nettet. Og så snart noget lugter af at have financielle interesser blandet ind i det, holder jeg mig langt væk eller sviner det til i en blog kommentar.
Men fra mange af mine usability tests ved jeg også, at der er mange der ikke kan kende forskel. Eller tænker: “Siden de gidder betale penge for denne annonce, så er det sikkert også relevant i forhold til det jeg søger efter.”
Især når det kommer til Adwords annoncer og at søge på Google har jeg lagt mærke til denne adfærd hos mange. Uanset om ens SERP er 100% organisk, eller har de 3 gule toplinks, så mener brugeren at kun top 3-5 er relevant.
Nå, det blev lidt af en smørre. Ved ikke lige om det er sådan et svar du leder efter 🙂
LOL... Jeg er i tvivl om hvad dit svar overhovedet
Mikael | 26. januar 2009 | 14:22LOL… Jeg er i tvivl om hvad dit svar overhovedet var Søren 🙂
Kim, som du måske allerede har gættet, så har jeg ingen problemer med reklamer. Der kan dog være situationer hvor det tager overhånd (hvilket blandt andet er tilfældet for de fleste større danske medier – både på deres hjemmesider og i deres trykte medier).
På en eller anden måde så skal der noget “reklame” til for at få varer over disken, så i bund og grund er det vel et spørgsmål om hvilken slags reklame man bedst kan lide.
“Mund til øre” er jo også en reklameform 🙂
Jeg må med skam melde, at jeg kun sjældent falder
Rosenstand | 26. januar 2009 | 14:42Jeg må med skam melde, at jeg kun sjældent falder for de grafiske reklamer rundt omkring. Jeg tror faktisk dårligt, jeg ser dem.
Jeg klikker jævnligt på AdWords i Google, når jeg synes, de tilbyder det, jeg eftersøger.
Glemte helt at svare på at jeg normalt heller ikke
Mikael | 26. januar 2009 | 15:19Glemte helt at svare på at jeg normalt heller ikke klikker på reklamer (med mindre jeg bevist er ude og shoppe).
Jeg er som udgangspunkt positivt indstillet overfor reklamer som koncept.
Frank Hellerup Madsen | 26. januar 2009 | 15:36Jeg er som udgangspunkt positivt indstillet overfor reklamer som koncept. Også på nettet.
Men derfor skal man som hjemmesideejer alligevel overveje, hvilke signaler man sender. Skal jeg som nyankommen læser på en blog kæmpe mig vej forbi en stor Adsense-blok og et par bannerreklamer, før jeg kommer frem til indholdet, øger det ikke just sandsynligheden for, at jeg kommer igen.
I sådan et tilfælde vil jeg fagligt set anerkende, at det sikkert giver mange klik fra engangsbesøgende, men at man nok ikke ønsker at have mig som fast læser.
@Frank: Det er klart at det sagtens kan tage overhånd Frank.
Kim Andersen | 26. januar 2009 | 16:38@Frank:
Det er klart at det sagtens kan tage overhånd Frank. Og det kan det faktisk hurtigt komme til, så man skal tænke sig om inden man begynder at tapetsere(nedern ord) sin side med AdSense og banner-reklamer.
@Rosenstand:
Er enig med dig Thomas i, at banner-reklamer er ved at være et overstået kapitel. I hvert fald også for mit vedkommende. Jeg udvikler gerne bannere til folk der vil have det, men klikker sjældent på disse når jeg møder dem rundt omkring.
@Søren:
Fedt at du vil dele dine erfaringer med os andre her på bloggen, har aldrig tænkt over at “normale” brugere faktisk tænker sådan som du fremstiller det her.
@Mikael:
Og nej jeg er slet ikke i tvivl om at din holdning omkring reklamer 😀
Er enig i at mange af de store nyhedsmedier smider reklamer i hovedet på os brugere hele tiden. Og det er også disse jeg omtaler i artiklen, mht. at det virkelig skal være noget ekseptionelt hvis det skal fange min interesse…
Jeg har ikke noget imod reklamer, men er som så
Christian - Eee PC Blog | 26. januar 2009 | 17:27Jeg har ikke noget imod reklamer, men er som så mange andre net-folk reklame-blind – endda i sådan en grad, at rigtigt indhold, der kan minde om reklamer nogle gange overses… 🙂 Det gælder også til en vis grad Adsense-reklamer..
De mange sites, der udelukkende er lavet for at vise reklamer af forskellig slags bliver lynhurtigt sorteret fra – tror det tager mig 2-5 sekunder på en side, før jeg klikker Tilbage, hvis det er den slags, jeg støder på..
Modellen med at man lige giver et par kliks for godt indhold kender jeg også – og kan på sin vis godt lide den, MEN den er på anden vis i virkeligheden amoralsk, fordi man så får andre (det reklamerende firma) til at betale på sin vegne.. Det er dog mest teoretisk, jeg kan sagtens selv finde på at benytte mig af det, omend det er ret sjældent.. 😉
Google SERPs “sponsorerede resultater” får færre kliks end de organiske, men de bliver også scannede – og er der en annonce, der matcher, kan jeg sagtens finde på at klikke mig ind og se nærmere..
Jeg hader bogstaveligtalt at besøge hjemmesider, hvor man risikere et
Michael Østergaard | 26. januar 2009 | 18:16Jeg hader bogstaveligtalt at besøge hjemmesider, hvor man risikere et eleptisk anfald – derfor bruger jeg Adblock, så slipper man heldigvis for det meste.
Jeg tror iøvrigt aldrig jeg kligger på de reklamer, jeg tilgengæld ser. Finder dem i hvertfald som udgangspunkt, yderst generende for min færden.
Ellers har jeg dog været nødsaget til at fjerne adblock på arbejde, når man lige skal stene lidt inspiration fra den blinkende symfoni.
Ps. Ellers er de absolut værste reklamer dem, som begynder at spille musik etc., når musen føres hen over dem.
@Christian: Det er rigtigt at der også sidder en annoncør i
Kim Andersen | 26. januar 2009 | 18:28@Christian:
Det er rigtigt at der også sidder en annoncør i den anden ende som jo faktisk betaler når vi klikker rundt omkring. Det strejfer mig engang imellem, men somme tider finder jeg faktisk noget brugbart når jeg lige kører øjnene henover en AdSense-blok 🙂
@Michael:
Hehe, dem der begynder at spille musik og lyde kan jeg godt nikke genkendende til. Det er møj-irriterende, og man får jo satme et chok når der pludselig bliver sprøjtet musik ud af højtalerne, uden man måske er opmærksom på at man har strejfet et banner med musen 😀
Reklame på nettet er af det gode. Forstået på den
Søren | 27. januar 2009 | 09:12Reklame på nettet er af det gode. Forstået på den måde, at uden reklameindtægter, ville der ikke være råd til at skabe godt inhold til os besøgende. Når det så er sagt, så syntes jeg at kampen om min opmærksomhed nogle gange tager overhånd. Det er møgirriterende når man først skal forbi “a word from our sponsors” før man får adgang til sidens indhold. Det har fået mig til at fravælge enkelte nyhessites.
Personligt klikker jeg aldrig på banneranoncer eller AddSense, med AddWords benytter jeg af og til, specielt når googles SERP er spammet af pricerunner, edb-priser og hvad de ellers hedder alle sammen.
Jeg er gammel journalist, og har som sådan i mange
ejvind koch pedersen | 27. januar 2009 | 17:33Jeg er gammel journalist, og har som sådan i mange år levet af at skrive i blade, der dybeste set er finansieret af annoncer – det er de fleste, for der er ikke mange blade, der kan leve af abonnements-indtægter alene.
Det er ikke anderledes på web, som jeg nu har kastet mig over, da de trykte medier er i frit fald (på grund af faldende annonce-indtægter)
Jeg mener ikke, at der er noget galt i at der er annoncer på siden eller i den trykte avis. Men det må naturligvis ikke påvirke den redaktionelle holdning og tekst. Jeg har masser af gange (i den trykte presse) været ude for, at en annoncør ville have mig til at skrive et eller andet for at fremme hans interesser – med en nogle gange slet skjult trussel om at hvis ikke jeg skriver, vil han trække sine annóncer fra mit blad. Og det er jo dybest set hans penge, der betaler min løn. Det er et dilemma. Men hvis man er en ordentlig journalist/skribent, afviser man selvfølgelig den slags pression.
På web-sider bør gælde det samme. Jeg er afhængig af, hvis jeg skal kunne leve af at blogge, at nogen klikker og køber på de annoncer, jeg har kørende på http://www.kochs-kontor.dk. Men jeg vil aldrig lade annoncørerne bestemme, hvad jeg skal skrive. Om læserne synes, annoncerne er interessante, må de om. Men jeg bhåber da, at de gør.
Mit job er at skrive noget, andre finder interessant. Og hvis jeg gør det, har annoncørerne et godt sted at annoncere, fordi der er mange læsere.
@Søren: Nej det skal ikke være en barriere, som bliver opstillet
Kim Andersen | 27. januar 2009 | 18:32@Søren:
Nej det skal ikke være en barriere, som bliver opstillet for brugerne, da alle så vil falde fra. Eller i hvert fald LANGT størstedelen, mig selv inklusiv 😀
@Ejvind:
Velkomme til og fedt med din synsvinkel. Er helt enig i at det skal være op til den enkelte ejer hvad der skal skrives om, og annonceres for, og ikke skal dikteres fra en annoncør. Men som du også siger kan man godt komme ud i et dilemma, hvis det eks. er en stor annoncør som stiller mange penge til rådighed.
Alle reklamer skal udslettes. At man promoverer sit produkt på
Jannich Bach | 16. marts 2011 | 12:56Alle reklamer skal udslettes. At man promoverer sit produkt på menneskets svagheder. Jeg kan ikke se en reel grund til at de bør være lovlige, da man bruger rekvisitter som det centrale, det er at friste folk, på addeles udspekuleret måde. Jeg er fuldt ud imod alle jeres latterlige holdninger, hvorfor kan man ikke, gå en på en hjemmeside, uden en eller anden reklame popper up som siger “grow your dick, in 4 weeks”. det er jo absurd, man har dårlig lov at være sig selv, uden alt det medie shit propper ens hovede med, hvad der er mode, hvilket hår der er in. Det kan da godt være at folk gerne vil tjene penge, men så gør det dog med lidt stolthed bag,
@Jannich Bach: Så du mener den eneste måde et firma
Frederik | 4. august 2011 | 09:19@Jannich Bach: Så du mener den eneste måde et firma kan få deres produkt ud til kunderne er ved mund-til-mund metoden?
Der findes jo også andre reklamer end dem, som lover en længere penis. Men du siger at ALLE reklamer skal udslettes?
Gælder dette også for andre former for reklamer end dem du ser på internettet?